maandag 1 maart 2010

concept aangepast

Nnaar aanleiding van opmerkingen van de docenten vorige week ben ik de testjes uit de vorige blog gaan maken om te kijken hoe en of het videomappen kan. Daarnaast ben ik afgelopen week nagegaan wat ik nou eigenlijk wil deze periode. Waar liggen mijn intresses.

Ik kwam op twee dingen uit:
- Videomapping, de vertekening van het perspectief spreekt mij aan.
- Herhaling, als er iets is wat typerend is voor mijn werk is het, het gebruik van herhaling

Beide elementen heb ik de eerste les en blog genoemd. Met beide elementen wil ik dus aan de slag gaan. Ik had de testjes gedaan met videomapping en heb gezien dat het gewoon mogelijk is. Dus dat gedeelte moest lukken. Ook wilde ik er op een of andere manier herhaling in verwerken. Een logische gedachte is het gebruik van herhaling in het videomappen.

Om te bedenken wat ik daad werkelijk wilde videomappen, ben ik gaan kijken wat ik met de buurt kan doen. Toevallig heb ik in de propedeuse al eerder onderzoek gedaan naar de pasbaan, de straat waar de bakstenen muur zich bevind. Toen ik voor het eerst in de pasbaan was, twee jaar geleden, was het grafisch museum in aanbouw. Bovendien werd er die zelfde dag door mij en de andere mensen die ook de pasbaan onderzochten koeienschedels uit de grond gehaald. Die eerste dag had ik dus het idee dat deze straat een frisse straat was met veel verandering en veel verhalen. In een later stadium van dit onderzoek, wilden we contact zoeken met de bewoners. Maar 50% was niet aanwezig en 49% wilde ons niet spreken. uiteindelijk was er een vriendelijke man die ons binnen liet en ons vertelde dat de straat helemaal niet zo'n frisse veranderlijke straat was als wij dachten. Hij had geen geen contact met iemand uit de buurt, en hij woonde er bijna langer dan iedereen. Hij vond de buurt ongezellig en saai. Volgens hem was er maar weinig contact tussen de buurtbewoners onderling en ging iedereen op in het ritme van de dag.

De conclusie die we uit ons onderzoek trokken was dat de buurt in eerste instatie fris en veranderlijk leek, maar later na goed onderzoek een saai straatje bleek te zijn die vastgeroest was in het ritme van de dag.

Deze ervaring wil ik nu in mijn projectie stoppen. Ik heb eerder een animatie over een fabriek gemaakt en toevalligerewijs heb ik deze getest op mijn virtuele muur. Ik kwam met het idee om een fabriek te maken die zich op de muur bevind die in eerste instantie fris en veranderlijk lijkt. Die de kijker nieuwsgierig maakt naar wat er gemaakt wordt in de fabriek, maar na een tijdje kom je erachter dat er niets gemaakt wordt en dat het een eindeloze herhaling is van dezelfde handelingen zonder enig resultaat.

Ik heb een aantal schetsen gemaakt
 


Toen ben ik gaan testen maya, waar ik redelijk tevreden over ben.



Geen opmerkingen: